Firman Allah S.W.T

"Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tidak mempunyai seorang penolong pun selain Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"
-Surah Hud :113-

Kisah Luqman Hakim


Dalam sebuah riwayat diceritakan, pada suatu hari Luqman Hakim telah masuk ke dalam pasar dengan menaiki seekor himar, manakala anaknya mengikut dari belakang.


Melihat tingkah laku Luqman itu, setengah orang pun berkata, 'Lihat itu orang tua yang tidak bertimbang rasa, sedangkan anaknya dibiarkan berjalan kaki." Setelah mendengarkan desas-desus dari orang ramai maka Luqman pun turun dari himarnya itu lalu diletakkan anaknya di atas himar itu.
Melihat yang demikian, maka orang di pasar itu berkata pula, "Lihat orang tuanya berjalan kaki sedangkan anaknya bersenang lenang menaiki himar itu, sungguh kurang ajar anak itu."Sebaik saja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang himar itu bersama-sama dengan anaknya.

Kemudian orang ramai pula berkata lagi, "Lihat dua orang yang menaiki seekor himar itu, sungguh menyiksa himar itu."
Oleh karena tidak suka mendengar perkataan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari himar itu, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Dua orang berjalan kaki, sedangkan himar itu tidak dinaiki."
Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia".

"Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T saja"

"Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam setiap mengambil tindakan"

Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir"
"Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdaya orang) dan hilang kemuliaan hatinya (kepribadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."

Daripada cerita tersebut, dapatlah kita ambil beberapa pengajaran. Antaranya :

  1. Kita tidak dapat memuaskan hati semua orang dalam satu masa.
  2. Yakin dengan perkara yang kita lakukan, bukan ikut apa yang orang lain kata.
  3. Kebanyakan orang di sekeliling kita suka mengata dan mencari kesalahan orang.


Abaikan mereka! Inilah penghalang untuk berjaya. Dan kepada cahaya harapan, ingat kata-kata along, jangan layan orang gila kerana jika kita layan orang gila nescaya kita akan jadi gila. Pedulikan mereka yang memerli dirimu kerana janji Allah lebih manis daripada apa yang engkau bayangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...