بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم سموا
Merujuk kepada Web Wikipedia, sebuah ensiklopedia bebas, dakwah kebiasannya membawa maksud mengajak kepada Islam. Bahasa Arab دعوة bermakna secara harfiah ataupun etimologis ialah "menyeru" atau "mengajak".Pandangan para ulama mengenai pengertian dakwah dari sudut terminologis pula ialah dakwah merupakan satu program yang lengkap, yang mana kesemua peringkatnya terselit ilmu-ilmu pengetahuan yang menjadi satu keperluan kepada manusia bagi menjelaskan tujuan dan matlamat hidup dan bagi menyingkap panduan jalan yang menjadi petunjuk kepada mereka. Ini adalah merupakan pandangan Muhammad al-Ghazali.
Menurut Dr. Yusuf al-Qaradawi pula,
definisi dakwah adalah sebagai satu usaha membawa orang lain kepada agama
Islam, supaya mengikut petunjuk agama ini, melaksanakan segala ketetapannya di
muka bumi ini, mengkhususkan segala bentuk perhambaan diri, permohonan dan taat
kepada Allah sahaja, melepaskan diri dari segala kongkongan yang bukan daripada
Allah yang terpaksa dipatuhi, memberi hak kepada orang lain yang ditentukan hak
oleh Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah segala kemungkaran, dan
bejihad pada jalan-Nya.
Adam Abdullah al-Auri dalam kitabnya
Tarikh al-Dakwah al-Islamiyah baina al-Ams ila al-Yaum menjelaskan bahawa
dakwah ialah memalingkan pandangan dan pemikiran manusia kepada pandangan dan
pemikiran yang berdasarkan akidah, kerana dakwah merupakan satu seruan bagi
menyelamatkan manusia daripada kesesatan yang hampir-hampir mereka terjerumus
kedalamnya.
Dr. Abu al-Majd al-Sayyid Nawfal
menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan dakwah itu ialah usaha golongan yang
mempunyai kemampuan memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada sasaran untuk
membawa mereka kepada Islam dan menjauhkan mereka daripada kepercayaan selain
kepada Allah dengan cara-cara tertentu.
Dr. Ra’uf Shalabi menerangkan bahawa dakwah
Islamiah itu ialah gerakan membawa atau mengubah masyarakat daripada keadaan
kekufuran kepada keadaan keimanan, daripada keadaan kegelapan kepada keadaan
cahaya dan daripada keadaan sempit kepada keadaan lapang, di dunia dan di
akhirat.
Kesimpulannya bahawa dakwah itu merupakan
satu usaha seseorang atau berkumpulan untuk menyeru manusia dengan menggunakan
beberapa pendekatan tertentu untuk membawa manusia kepada keredhaan Allah.
Sebagaimana yang diterangkan oleh Ustaz Azhar Idrus dalam satu ceramahnya yang
mana beliau mengatakan bahawa dakwah itu merupakan satu perbuatan yang membawa
kepada sukanya seseorang itu kepada Islam. Dakwah itu bukanlah seban ataupun
hijab semata-mata. Hal ini saya selitkan di sini kerana ramai yang beranggapan
bahawa tugas untuk berdakwah itu hanya dipikul oleh orang-orang yang memakai
serban dan hijab sahaja, malahan ada yang membuat pengkategorian dimana hanya
insan yang bergelar ustaz dan ustazah sahaja yang layak menjalankan gerak kerja
dakwah.
Semua ini harus dimurnikan semula agar
umat Islam pada hari ini lebih kuat kerana kita sedia maklum apabila sesuatu
pekerjaan itu dilakukan secara berkumpulan, ataupun dalam erti kata lain secara
berjemaah, maka pekerjaan itu pastinya akan lebih berjaya dan muda-mudahan
ianya mendapat pertolongan daripada Allah sebagaimana firman Allah Taala dalam
surah As Saff ayat ke-4:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنيَانٌ مَّرْصُوصٌ
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang
berperang untuk membela agama-Nya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah
mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan