السلام عليكم سموا
Kali ini ana akan berkongsi beberapa maklumat yang ana dapati daripada beberapa pembacaan menerusi internet dan beberapa buah buku berkenaan permasalahan yang berlaku sehingga gerakan Wahabi ini dianggap menyimpang daripada jalan kebenaran. Menerusi buku karangan Syaikh Idahram,
saya mendapati bahawa ada 3 isu utama yang dibangkitkan oleh aliran dakwah
salafi ini iaitu :
Permasalahan berkenaan tawassul dengan
para nabi, wali, dan orang-orang soleh. Demikian juga dengan mentaqdiskan kubur dan pusara, bahkan kepada
pokok-pokok dan batu-batu untuk memohon istighathah dan membayar nazar padanya
dengan beriktikad bahawa ia akan dapat memberikan kebaikan dan menolak
keburukan serta menjauhkan kejahatan.
Perkara sedemikian telah menakutkan
Muhammad bin Abdul Wahab kerana ianya telah sampai ke negerinya hingga ke tahap
yang lebih serius berkaitan kejahilan dan keterlampauan pada pengamalan
perkara-perkara tersebut.
Permasalahan ini lebih tertumpu kepada
penolakkan Muhammad bin Abdul Wahab dan pengikutnya terhadap konsep pentakwilan
kandungan ayat suci al Quran berkenaan zat dan sifat Allah Taala seperti
kalimah tangan dan kaki yang disebutkan di dalam al Quran. Demikian juga dengan penetapan mereka
terhadap arah kedudukan Allah Taala seperti keberadaan Allah Taala di Arasy dan
langit.
Dua permasalahan tersebut merupakan
masalah utama yang diitimbulkan oleh fahaman Wahabi ini. Namun apabila melihat konteks apa yang
berlaku di dalam negara kita pada hari ini, terdapat beberapa lagi permasalahan
yang berlaku yang dibawakan oleh individu-individu yang berfikiran menggunakan
aliran Wahabi ini.
Sebagai contoh, apa sahaja perbuatan yang
tidak pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad dikira sebagai perbuatan yang
menyalahi agama dan dilabelkan terus sebagai perbuatan yang bid’ah. Walaupun mengikut aliran mazhab Ahli Sunnah
Wal Jamaah, bid’ah ini boleh dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu Bid’ah Hasanah
dan Bid’ah Dholalah, namun mengikut aliran Wahabi ini, segala perbuatan bid’ah
adalah haram sebagaimana sabda Nabi Muhammad yang diriwayatkan oleh Muslim:
وكل بدعة ضلالة، وكل ضلالة في النار
Maksudnya : “Setiap bid'ah itu adalah
sesat, dan setiap yang sesat itu adalah di dalam neraka”
Rentetan daripada permasalahan-permasalahan
di atas, berlaku satu lagi masalah yang mengakibatkan berlakunya perpecahan
umat Islam di antara mereka yang berfikiran dengan kefahaman Wahabi dan juga
Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu isu kafir mengkafirkan sesama Islam itu
sendiri. Semua permasalan ini akan cuba
saya huraikan sedikit sebanyak pada bab seterusnya.
1.
ISU TAWASSUL
Menerusi buku karangan Zulkifli Mohammad
al Bakri, tawassul adalah satu perbuatan untuk memohon daripada Allah Taala
secara langsung serta meminta syafaat daripada Allah Taala dengan apa atau
siapa yang disukai Allah Taala. Justeru,
Allah Taala sahajalah tempat memohon dan meminta pertolongan.
Tawassul ada yang disepakati oleh para ulama dan ada yang ditolak. Tawassul yang disepakati oleh ulama akan
keharusannya ialah:
- Tawassul dengan nama Allah Taala dan sifatNya
- Tawassul dengan amal soleh
- Tawassul dengan doa orang soleh
Tawassul melalui cara-cara di atas telah disepakati oleh para ulama
dan tidak ada ulama yang mempertikainya. Adapun jenis tawassul yang ditolak ialah
bertawassul kepada Allah Taala dengan kemuliaan atau kemegahan zat salah
seorang dari hambaNya. Contohnya
bertawassul dengan zat Nabi atau mana-mana orang soleh untuk memohon suatu
hajat dari Allah Taala. Para ulama dalam menjelaskan hukum tentangnya ada
beberapa pandangan.
Pandangan yang mengharamkan secara keseluruhannya itulah pandangan
Imam Ibnu Taimiyyah, Syeikh Nasiruddin al-Albani, Syeikh Bin Baz dan yang
sealiran dengan mereka. Mereka ini
adalah orang-orang yang beraliran pemikiran Wahabi
Mereka berpandangan tawassul sedemikian adalah tidak harus dan
bid’ah kerana tidak disebut oleh al Quran dan tidak pernah diamalkan oleh Nabi Muhammad. Menurut mereka, hadis-hadis yang ada menyebutkan
tentang tawassul sahabat dengan Nabi Muhammad adalah tawassul dengan doa
baginda, bukan dengan zatnya.
Menurut Imam Ibnu Taimiyyah, lafaz tawassul dikehendaki maknanya
dengan tiga perkara iaitu :
- Pertama : Bertawassul kepada Allah Taala dengan cara beriman kepada Rasulullah s.a.w. dan mentaati baginda.
- Kedua : Bertawassul dengan doa dan syafaat baginda
Kedua-dua bentuk tawassul di atas telah disepakati keharusannya
oleh ijma’ ulama. Siapa mengingkarinya
ia adalah kafir dan murtad. Ia diminta
supaya bertaubat. Jika enggan bertaubat,
hendaklah dibunuh.
- Ketiga : tawassul dengan makna bersumpah kepada Allah Taala dengan zat Nabi Muhammad. atau memohon kepada Allah Taala dengan zat baginda.
Tawassul yang ketiga ini tidak pernah dilakukan oleh para sahabat
sama ada ketika baginda masih hidup atau setelah baginda wafat, sama ada di
sisi kubur baginda atau di sisi kubur orang lain. Ini adalah antara hujah aliran Wahabi mengenai
usul ini.
Menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah, bertawassul dengan Nabi Muhammad jika
dengan makna mencari wasilah ataupun jalan kepada Allah Taala dengan cara
beriman kepada Nabi Muhammad dan mentaatinya atau dengan makna memohon hajat
kepada Allah Taala dengan doa dan syafaat baginda maka tawassul sebegini adalah
harus dengan ijma’ para ulama.
Hal ini juga dijelaskan oleh Imam Hasan al Banna, “Berdoa jika
diiringi dengan bertawassul kepada Allah Taala dengan salah seorang dari
makhluknya merupakan perkara khilaf dalam masalah furu’ dalam cara berdoa dan
ia bukan tergolong dalam masalah-masalah aqidah”.
2.
ISU TAKWIL
Para ulama telah berbeza pendapat dalam
memberikan definisi takwil. Ulama terdahulu berpendapat bahawasanya takwil mempunyai
pengertian yang sama dengan tafsir. Manakala
takwil menurut ulama kontemporari adalah memalingkan serta menentukan beberapa
makna yang mungkin terkandung di dalam ayat al Quran yang mempunyai pelbagai
makna.
Dari segi bahasa, perkataan takwil berasal
daripada perkataan الأول yang
bererti الرجوع(kembali), iaitu para
mufassir mengembalikan ayat kepada
maknanya. Sebagaimana firman Allah Taala dalam surah an Nisa ayat 59 :
maknanya. Sebagaimana firman Allah Taala dalam surah an Nisa ayat 59 :
Maksudnya
: Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula
kesudahannya.
Dari sudut istilah, menurut al Jurjani perkataan
takwil membawa pengertian memalingkan lafaz daripada makna yang zahir kepada
makna yang tidak berlawanan dengan al Quran dan as Sunnah.
Takwil merupakan satu perkara yang
berkaitan dengan nas mutasyabih dimana para ulama salaf mengatakan bahawa nas
mutasyabih tidak boleh ditakwil manakala ulama khalaf membenarkannya. Aliran pemikiran Wahabi ini juga mengambil
langkah yang sama seperti ulama salaf sehinggakan mereka mentakwilkan sesuatu
perkara ataupun nas mutasyabih ini kepada sesuatu yang berbentuk zat Allah
Taala.
Contohnya seperti perkataan tangan Allah
Taala. Menurut mereka, pengertian yang
dibawa melalui perkataan tersebut adalah betul-betul tangan yang dimiliki oleh
Allah Taala. Perkara ini bermakna mereka
menyakini bahawa Allah mempunyai tangan tapi mungkin tidak serupa dengan tangan
manusia.
Berbeza dengan ulama khalaf yang mana
mereka mentakwilkan perkataan tangan Allah Taala tersebut sebagai kekuasaan
Allah Taala. Demikian juga dengan perkataan-perkataan
lain seperti wajah Allah Taala, bersemanyam, dan lain-lain.
3. ISU BID’AH
Perkara ini turut memberikan kesan yang
amat mendalam kepada kehidupan umat Islam pada hari ini. Kesan terburuk yang berlaku akibat
percangahan perkara bid’ah ini adalah sehingga menyebabkan mulanya perpecahan
umat Islam dan berlakunya pergaduhan sesama Islam itu sendiri.
Sebagai contoh, di Malaysia kita
menyambut Maulidurrasul dan juga meraikannya dengan mengadakan beberapa acara
seperti perarakan dan lain-lain acara.
Para ulama membenarkan perkara ini namun apabila munculnya aliran
pemikiran Wahabi, mereka menolak perkara ini dan mengeluarkan kenyataan bahawa
barangsiapa yang meraikannya dianggap telah melakukan perkara bid’ah dan
menurut mereka, bid’ah merupakan perkara yang haram untuk dilakukan walaupun
daripada sudut pandangan Ahli Sunnah Wal Jamaah, bid’ah itu terbahagi kepada
dua bahagian sebagaimana yang telah saya nyatakan sebelum ini.
Selain daripada itu, bacaan qunut,
berzikir dan berdoa secara beramai-ramai selepas solat, melagukan bacaan al
Quran, dan sebagainya juga ditolak oleh aliran pemikiran Wahabi ini. Apabila mencaai satu tahap yang kritikal, golongan
yang dituduh melakukan bid’ah ini akan mula mempertahankan diri dan golongan
yang menuduh ini pula akan terus mendesak sehinggalah mencapai tahap klimaks
dimana kedua-dua kelompok ini akan mula bertengkar, bergaduh dan mula untuk
tuduh-menuduh serta kafir mengkafirkan.
4.
ISU KAFIR MENGKAFIR
Sebagaimana yang telah dinyatakan diatas,
isu ini boleh bermula daripada isu bid’ah yang berlaku. Selain itu, permasalahan tawassul dan takwil
juga menyebabkan permasalahan ini berlaku.
Pergaduhan yang tercetus akibat ketidaksefahaman dan ketaksuban
kedua-dua pihak akan mula mengakibatkan golongan Wahabi menuduh Ahli Sunnah Wal
Jamaah sebagai kafir sedangkan dalam Islam, perbuatan yang dilakukan itu
dibenarkan.
Isu kafir mengkafirkan ini boleh merebak
menjadi lebih teruk sehinggakan golongan Wahabi ini menjadi lebih agresif dan
radikal dan mula bertindak lebih kejam dengan membunuh Ahli Sunnah Wal Jamaah
atas dasar sesiapa yang melakukan tawassul, takwil, bid’ah, dan lain-lain
perkara yang tidak sealiran dengan mereka itu boleh dibunuh kerana darah mereka
menjadi halal untuk diambil.
4 perkara yang ana sentuh di atas hanyalah sebahagian perkara yang dibawa oleh aliran Wahabi ini. Sejauh mana kebenaran perjuangan mereka ini, biarlah kita serahkan kepada Allah Taala untuk menilai. Artikel ini bukanlah bertujuan untuk memburukkan mana-mana pihak, akan tetapi biarlah yang telah membaca menilai semula persepsi masing-masing. Semoga semuanya memberi manfaat kepada semua.
Wallahu a'lam.
4 perkara yang ana sentuh di atas hanyalah sebahagian perkara yang dibawa oleh aliran Wahabi ini. Sejauh mana kebenaran perjuangan mereka ini, biarlah kita serahkan kepada Allah Taala untuk menilai. Artikel ini bukanlah bertujuan untuk memburukkan mana-mana pihak, akan tetapi biarlah yang telah membaca menilai semula persepsi masing-masing. Semoga semuanya memberi manfaat kepada semua.
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan