بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Pendidikan Islam mempunyai kekuatannya yang tersendiri kerana dengannya kita berupaya meletakkan asas yang kukuh dalam pembinaan tamadun manusia yang cemerlang dalam aspek duniawi juga ukhrawi. Dalam al Quran terdapat banyak ayat yang mengutarakan aspek pendidikan dalam pembinaan tamadun manusia, bahkan penurunan al-Quran itu sendiri bermatlamat untuk mendidik manusia. Demikian juga dengan hadis dan sunnah Nabi Muhammad, banyak daripada riwayat-riwayat baginda yang menjurus kepada kepentingan pendidikan dalam memperkasakan tamadun ummah dan dikuatkan lagi dengan beberapa contoh tindakan yang baginda laksanakan dalam menggalakkan umat Islam untuk mencintai ilmu pengetahuan.
Pendidikan menurut Islam mempunyai kedudukan
yang tinggi. Ini dibuktikan dengan wahyu pertama yang disampaikan kepada Nabi Muhammad yang menyuruh baginda membaca dalam keadaan baginda yang buta
huruf. Di samping itu, wahyu ini juga mengandungi suruhan belajar mengenali Allah Taala, memahami
fenomena alam serta mengenali diri yang merangkumi prinsip-prinsip aqidah, ilmu dan amal.
Ketiga-tiga prinsip ini merupakan teras kepada falsafah pendidikan Islam.
Perkataan pendidikan
dalam Bahasa Melayu ialah kata nama terbitan daripada kata akar didik yang
membawa maksud jaga, pelihara dan ajar. Perkataan pendidikan juga sinonim
dengan ajaran, latihan, tarbiah, pelajaran, bimbingan, asuhan dan tunjuk ajar.
Dalam Bahasa Inggeris, pendidikan disebut sebagai education (Simpson dan Weiner
1989) yang dikatakan berasal daripada cantuman dua kalimah dalam bahasa latin
iaitu e’ex dan ducereduc bererti ‘memimpin’ yang dapat
diinterpretasikan sebagai mengumpul maklumat ke dalam diri bagi membentuk bakat
(Abdullah Ishak 1995).
Dalam bahasa Arab
pula terdapat beberapa kalimah yang merujuk kepada pendidikan. Antara kalimah
yang selalu digunakan ialah (Rosnani Hashim 2006; al-Attas 1979):
Tarbiyyah.
Kalimah tarbiyyah
berasal daripada kata dasar “ rabba “ (mengasuh, memelihara atau
memimpin). Ia juga merujuk kepada proses perkembangan potensi individu,
mengasuh atau mendidik untuk menuju kepada satu keadaan yang selesa dan matang.
Ta’lim.
Kalimah ta’lim
berasal daripada konotasi “ ‘alima ” (mengetahui, memberitahu, melihat,
mencerap, menganggap). Ia merujuk kepada proses menyampaikan atau menerima ilmu
pengetahuan yang kebiasaannya didapati melalui latihan, arahan, tunjuk ajar
atau lain-lain bentuk pengajaran.
Ta’dib.
Berasal daripada
kalimah “ aduba “ (memperhalusi, berdisiplin dan berbudaya). Ia merujuk kepada
proses pembinaan watak dan pengajaran asas-asas penting untuk hidup
bermasyarakat, ini termasuklah memahami dan menerima prinsip yang paling asas
sekali iaitu keadilan.
Dari sudut istilah
pula, Prof. Hassan Langgulung (1987) menegaskan
pendidikan sebagai merubah dan memindahkan nilai-nilai kebudayaan kepada setiap
individu masyarakat melalui pelbagai proses. Proses pemindahan tersebut ialah
pengajaran, latihan dan indoktrinasi. Pemindahan nilai-nilai melalui pengajaran
ialah memindahkan pengetahuan dari individu kepada individu yang lain; dan
latihan ialah membiasakan diri melakukan sesuatu bagi memperoleh kemahiran,
sementara indoktrinasi pula menjadikan seseorang dapat meniru apa yang dilakukan
oleh orang lain. Ketiga-tiga proses ini berjalan serentak dalam masyarakat
primitif dan moden.
Dr. Yusuf al-Qardawi
(1980) pula mendefinisikan pendidikan sebagai pendidikan bagi keseluruhan hidup
termasuklah akal, hati dan rohani, jasmani, akhlak, dan tingkahlaku. Ia
bertujuan untuk menyediakan manusia bagi menghadapi masyarakat yang sering
menghadapi kebaikan dan kejahatan, kemanisan dan kepahitan.
Pendidikan Islam
juga dijadikan sebagai satu proses mengasuh dan mendidik, membela, melatih, menyucikan,
membaiki, mengawal hawa nafsu, membentuk ketaatan kepada Allah Taala membentuk
sikap sopan dan beradab dan memadamkan semua sifat tercela yang ada dalam diri
manusia. Semua definisi ini memberikan kefahaman bahawa hampir keseluruhan
pendidikan yang dikehendaki dalam Islam ialah merujuk kepada pendidikan rohani
manusia selaku hamba Allah di muka bumi ini bagi memancarkan kejernihan akhlak
dan budi pekerti yang tinggi selain untuk perkembangan ilmu pengetahuan itu
sendiri yang merupakan medium yang amat penting dalam membangunkan ketamadunan
manusia yang hidup di dunia ini.
Kesimpulannya,
pendidikan menurut Islam ialah satu proses berterusan untuk merubah, melatih,
dan mendidik akal, jasmani, dan rohani manusia dengan berasaskan nilai-nilai
Islam yang bersumberkan wahyu bagi melahirkan insan yang bertaqwa dan
mengabadikan diri kepada Allah s.w.t. untuk mendapatkan kejayaan di dunia dan
akhirat.
TUJUAN PENDIDIKAN
DALAM ISLAM
Setiap segala sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah dan tujuan
disebaliknya demikian juga pendidikan ini sebagaimana firman Allah Taala dalam
surah al Imran ayat ke-191 :
Maksudnya :
“Orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah Taala semasa mereka berdiri dan
duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang
kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah
engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, maha suci engkau, maka
peliharalah kami dari azab api neraka.”
Mencapai suatu akhlak
yang sempurna adalah tujuan sebenarnya dari pendidikan. Para ahli pendidikan
Islam telah sepakat bahawa hasil dari pendidikan dan pengajaran bukanlah hanya
memenuhi otak anak didik dengan segala macam ilmu yang belum mereka ketahui,
tetapi adalah untuk mendidik akhlak dan jiwa mereka, menanamkan rasa ketaqwaan,
membiasakan mereka dengan kesopanan yang tinggi, mempersiapkan mereka untuk
suatu kehidupan yang suci seluruhnya ikhlas dan jujur.
Maka tujuan utama
dan tunjang dari pendidikan Islam adalah mendidik budi pekerti dan pendidikan
jiwa. Semua mata pelajaran haruslah mengandung pelajaran Akhlak keagamaan,
karena akhlak keagamaan adalah akhlak yang tertinggi, sedangkan Akhlak yang
mulia itu adalah tiang dari pendidikan Islam.
Menurut Al-Ghazali,
tujuan dari pendidikan adalah mendekatkan diri kepada Allah, bukan pangkat dan
bermegah-megah, dan hendaklah seorang pelajar itu belajar bukan untuk menipu
orang-orang bodoh atau bermegah-megahan. Jadi pendidikan itu tidak keluar dari
pendidikan akhlak.
Pendidikan juga akan
melahirkan individu muslim yang benar-benar muslim dari segala sudut
kehidupannya. Pendidikan juga mampu
menjadikan siapa diri kita sebenarnya.
Berdasarkan buku karangan Fathi Yakan, di dalam dunia ini terdapat 3
golongan manusia yang wujud di muka bumi Allah Taala ini iaitu :
- Golongan yang hidup untuk dunia sahaja.
Golongan ini terdiri
daripada mereka yang bersifat dan berfikiran maerialistik samada berdasarkan
falsafahmahupun golongan “Dahriyin”.
Pandangan “Dahriyyin” ini diperjelaskan oleh Allah Taala berdasarkan
firmannya di dalam surah al An’am ayat ke-29:
Maksudnya : “Dan
tentulah mereka akan berkata pula: "Tiadalah hidup yang lain selain dari hidup
kita di dunia ini, dan tiadalah kita akan dibangkitkan semula sesudah kita
mati".
- Golongan yang sesat antara dunia dan akhirat.
Golongan ini terdiri
daripada orang kebanyakkan. Aqidah mereka sekadar apa yang mereka lafazkan dan
segala usaha mereka adalah usaha yang sia-sia namun mereka menyangka mereka
telah melakukan kebaikan.
Mereka ini walaupun
percaya kepada Allah Taala dan kedatangan hari akhirat, namun aqidah mereka
tidak lebih daripada gambaran palsu yang terpisah dan terputus daripada reality
kehidupan. Pada hakikatnya, mereka ini
masih tergolong dalam golongan mereka yang menganut fahaman kebendaan sekalipun
pada zahirnya mereka melakukan sebahagian daripada amalan kerohanian. Tepatlah sebagaimana yang pernah diungkapkan
oleh seorang penyair dalam syairnya :
Kita tampungkan kecacatan dunia kita,
Dengan mengoyakan agama kita,
Akhirnya rosak kedua-duanya,
Baik dunia mahupun agama
- Golongan yang menganggap dunia ini adalah ladang tanaman untuk di akhirat.
Mereka ini adalah golongan
yang benar-benar beriman dan mengetahui hakikat sebenar kejadian alam semesta
ini. Mereka menginsafi dan menjadikan
dunia ini sebagai tempat untuk mencari rahmat Allah Taala. Segala apa yang mereka lakukan adalah
didasari oleh Islam itu sendiri. Firman Allah Taala dalam suran al An’am ayak
ke-3 :
Maksudnya : “Dan
Dialah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaan-Nya) di langit dan di bumi; ia
mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan, dan ia juga
mengetahui apa yang kamu usahakan.”
Oleh kerana
rendahnya nilai dunia berbanding akhirat, maka kehidupan dunia yang sibuk ini
tidaklah menghalang mereka daripada melaksanakan tujuan dan matlamat penciptaan
manusia itu sendiri sebagaimana firman Allah Taala dalam surah al Dzariat ayat
ke-56 :
Maksudnya : “Dan
(ingatlah) aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepada-Ku.”
Oleh itu, dapatlah
disimpulkan bahawa tujuan pendidikan dalam islam itu untuk membentuk individu
muslim yang mempunyai karakter sebagai seorang yang berperibadi Islam,
menguasai tsaqafah Islam, dan menguasai ilmu kehidupan. Pendidikan dalam Islam itu sendiri secara
tidak langsung akan menjadikan seseorang insan itu menjadi lebih baik daripada
sebelumnya dan membawa kepada pencapaian mardhatillah.
Wallahu a'lam.
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan