بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
Persoalan :
Apakah hukum berdakwah ?
Jawapannya :
Ulama masih berselisih mengenainya. Namun ada dua hukum berdakwah yang menjadi pertikaian para ulama iaitu :
1. Berdakwah Satu Fardhu Ain
Dalam buku Panduan Berdakwah Di Malaysia, karangan Ustaz Farhan,
ada dihuraikan 2 hukum dakwah yang disebutkan sebelum ini. Berikut adalah merupakan
pendapat para ulama yang menyatakan bahawa berdakwah itu merupakan satu
tuntutan fardhu Ain :
“Perintah kepada umat Islam
seluruhnya. Mereka itu hendaklah menjadi
umat dakwah maka setiap muslim diwajibkan berdakwah sekadar kuasanya supaya
dengan demikian itu umat Islam seluruhnya menjadi umat yang menyeru kepada
kebaikan”
Pandangan ini adalah didasari kepada
beberapa dalil al Quran, Hadis, dan Qias.
Dalil Al Quran sebagaimana firman Allah Taala dalam surah Al Maidah ayat
ke-67 (Rujuk Al Quran):
Maksudnya : “Wahai
Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari tuhanmu dan
jika engkau tidak melakukannya (dengan menyampaikan semuanya), maka bermakna
tiadalah engkau menyampaikan perutusan-Nya. Dan Allah jualah akan memeliharamu
dari (kejahatan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk
kepada kaum yang kafir.”
Berdasarkan ayat
ini, Dr Abu al Majid as Sayyid Nawfal menjelaskan bahawa oleh kerana Nabi
Muhammad diamanahkan dengan tugas menyampaikan agama Allah, maka umatnya juga
diamanahkan dengan tugas itu. Nabi adalah contoh yang mesti diikuti oleh semua
umatnya.
Dr Abdul Karim
Zaidan pula menyatakan bahawa tanggungjawab ini mestilah dipikul bersama oleh
umat Islam seluruhnya kerana ianya tidak termasuk di dalam perkara yang khusus
kepada Nabi Muhammad sahaja.
Bagi dalil Hadis
pula, sabda Nabi Muhammad yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim :
عَنْ
أَبِي بَكْرَةَ عَنْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
لِيُبَلِّغ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ فَإِنَّ الشَّاهِدَ عَسَى أَنْ يُبَلِّغَ مَنْ
هُوَ أَوْعَى لَهُ مِنْهُ.
Maksudnya : “Dari Abi Bakrah r.a., Nabi
Muhammad bersabda: "Hendaklah orang yang hadir menyampaikannya kepada
orang-orang tidak hadir kerana sesungguhnya boleh jadi orang yang disampaikan
hadis itu kepadanya lebih faham daripada yang menyampaikannya.”
Hadis diatas dengan jelas memerintahkan
sesiapa sahaja yang mengetahui mengenai agama agar memberitahu kepada yang
lain. Walaubagaimanapun, “tidak
mengetahui” tidak boleh dijadikan alas an untuk tidak berdakwah kerana Islam
mewajibkan setiap umatnya untuk belajar dan menuntut ilmu.
Dari sudut qias pula, terdapat satu kaedah
yang selalu diguna pakai dalam usul fiqh untuk menetapkan sesuatu hokum
berkaitan Islam yang berbunyi :
ما
لم يتيم الواجب الا به فهو الواجب
Maksudnya : “ Jika sesuatu perkara yang
wajib itu tidak dapat dilakukan kerana ianya bergantung kepada sesuatu perkara,
maka perkara yang lain itu juga menjadi wajib untuk disempurnakan ”
Kaedah ini dipadankan dengan dakwah yang
mambawa segala dasar, peraturan dan kewajipan yang terdapat di dalam Islam yang
wajib dilaksanakan secara sepenuhnya oleh setiap individu Islam. Namun untuk melaksanakannya mestilah
didahulukan dengan berdakwah. Maka
dakwah tersebut telah menjadi satu kewajipan kepada setiap individu muslim itu
sendiri.
2. Berdakwah Satu Fardhu Kifayah
Sebagaimana yang telah dinyatakan,
terdapat satu golongan ulama yang menyatakan bahawa berdakwah itu sebagai satu
kefardhuan yang berbentuk kifayah. Asas
kepada pendapat ini adalah dengan mengatakan bahawa tuntutan dakwah adalah satu
perintah yang ditaklifkan hanya kepada sebahagian umat Islam. Perkara ini didasari kepada nas al Quran
sebagaimana firman Allah Taala dalam suran al Imran ayat ke-104 :
Maksudnya : “ Dan
hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada
kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik,
serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang
bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. ”
Bagi kelompok ulama
ini, kalimah “di antara kamu” dalam ayat diatas menunjukkan bahawa perintah
ayat tersebut ditujukan kepada sebahagian daripada umat Islam sahaja.
Menurut al Qurthubi,
amalan menyeru kepada perkara makruf dan mencegah kepada kemungkaran adalah
merupakan perkara fardhu kifayah. Al
Shaukani pula menjelaskan bahawa perintah tersebut khusus kepada ahli ilmu yang
mengetahui tentang apa yang ditegah dan apa yang disuruh. Antara dalil yang digunakan ialah nas al
Quran sebagaimana firman Allah Taala dalam surah at Taubah ayat ke-122 :
Maksudnya : “Dan
tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi
berperang). Oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di
antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara
mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar
kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka.
Mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).”
Mentafsirkan ayat
tersebut, al Qurthubi menjelaskan bahawa jihad itu merupakan satu fardhu
kifayah kerana ada golongan yang dimestikan keluar berjihad dan ada golongan
yang dimestikan belajar mendalami ilmu agama.
Daripada apa yang
telah dibincangakan di atas, satu kesimpulan yang boleh dibuat ialah berdakwah
merupakan satu perkara yang sangat dipandang berat oleh Islam dan ianya
merupakan satu ibadah yang amat tinggi nilainya. Sebagaimana sabda nabi Muhammad :
لا يهدي لله بك رجلا واحدا خير لك من
حمر النعم
Maksudnya :
“Sesungguhnya apabila Allah Taala memberi hidayah kepada seseorang dengan sebab
engkau adalah lebih baik bagi engkau dari unta-unta merah”
Sebagaimana yang
telah saya katakana, berdakwah samada ianya merupakan satu tuntutan fardhu ain
ataupun fardhu kifayah, namun ianya tetap merupakan suatu tugas yang paling
mulia disisi Allah Taala serta menjadi sunnah kepada sekalian Nabi dan
Rasul. Jesteru itu, rebutlah peluang
berdakwah ini kerana ianya merupakan satu amalan yang paling diredhai oleh Allah
Taala.
Ingatlah, apapun hukum berdakwah yang menjadi perselisihan di antara para ulama, namun tunjang hukumnya tetap satu kefardhuan. Oleh itu, kita sememangnya tidak boleh sekadar berpeluk tubuh dan menjadi pemerhati kepada gerak kerja dakwah orang lain.
Kalau bukan kita, siapa lagi ?
Wallahu a'lam.
Ingatlah, apapun hukum berdakwah yang menjadi perselisihan di antara para ulama, namun tunjang hukumnya tetap satu kefardhuan. Oleh itu, kita sememangnya tidak boleh sekadar berpeluk tubuh dan menjadi pemerhati kepada gerak kerja dakwah orang lain.
Kalau bukan kita, siapa lagi ?
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan