بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم سموا
Pergerakkan dakwah wahabi yang mengaku sebagai aliran salafi sebenarnya telah bangkit di negara-negara Arab sejak 200 tahun yang lalu. Kini ianya semakin berkembang meluas khasnya di negara kita Malaysia dan ke seluruh pelusuk nusantara secara amnya berikutan ramai anak-anak muda yang dihantar untuk menimba ilmu di kawasan tanah Arab sejak kebelakangan ini. Rentetan daripada ramainya anak nusantara yang menimba ilmu di sana, maka aliran salafi ini mula dipraktikkan dalam kalangan mereka dan apabila mereka pulang ke negara mereka, mereka mula mengembangkannya kerana mereka yakin bahawa itulah pegangan umat Islam sebenarnya.
Pergerakkan
ini sebenarnya diasaskan oleh seorang ulama yang bernama Muhammad bin Abdul
Wahab yang berasal dari wilayah Najd pada tahun ke 18 Masihi bersamaan kurun ke
12 Hijrah. Semenjak itu, terkaitlah nama beliau dengan gerakan aliran salafi
ini. Sesetengah pihak menggelar gerakan
dakwah ini sebagai “Dakwah Wahabiyyah” manakala sesetengah pihak hanya
mengenalinya dengan istilah “Wahabi”.
Namun terdapat beberapa kitab yang ditulis mengaitkan sebahagian dakwah
sebagai “Agama Baru dalan Islam” yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahab dan
ianya juga dikenali sebagai “Islam Baru”.
Keterangan mengenainya boleh didapati daripada buku “Islam Wahabi”
karangan Delong-Bas Natana (2005).
Apa
yang boleh ana katakan berdasarkan beberapa pembacaan daripada beberapa buah
buku dan internet serta mendengar pandangan-pandangan daripada beberapa orang
tokoh ulama seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz, Ustaz Azhar Idrus, Ustaz
Zaharuddin, Dr Mohammad Asri Zainal Abidin, dan ramai lagi melalui
ceramah-ceramah mereka yang dimuat naik ke dalam laman Youtube serta
beberapa orang pensyarah ana, hasil yang dapati ialah Wahabi itu sebenarnya
berasal daripada nama Muhammad bin Abdul Wahab itu sendiri.
Wahabi
ini juga seperti yang diperjelaskan oleh beberapa tokoh agama yang ana
sebutkan tadi merupakan satu aliran pemikiran sahaja dan ianya bukanlah satu
aliran mazhab seperti mazhab Syafie, Hanbali, Hanafi, dan Maliki. Ustaz Zaharuddin dalam satu temu ramah ada
menyatakan bahawa perkara ini boleh dibuktikan dengan ketiadaan Wahabi ini
dalam mazhab aqidah mahupun fekah. Sebagai contoh, dari sudut aqidah, terdapat banyak mazhab seperti
Khawarij, Qadariah, Jabariah, dan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Manakala bagi mazhab fekah pula adalah
seperti yang telah saya sebutkan di atas iaitu Mazhab Syafie dan sebagainya
namun tiada mazhab Wahabi dinyatakan.
Hal
berkenaan Wahabi ini hanya satu aliran pemikiran turut diperkukuhkan lagi
melalui pengakuan yang dibuat sendiri oleh Muhammad bin Abdul Wahab dan
pengikut-pengikutnya. Mereka mengakui
bahawa mereka ini berpegang dengan mazhab Hanbali dan perkara ini turut
ditegaskan lagi oleh salah seorang tokoh ulama besar Saudi dengan menyatakan :
"لم يأت الشيخ محمد بن عبد الوهاب للناس بجديد ، ولم يدعهم
إلى أمر غريب ، بل دعاهم إلى العودة لدين الله ، والإستمساك بكتاب الله ، وسنة
رسوله ، والوقوف عندهما ، وتحرير العقائد مما يخالطها من شوائب "
Maksudnya : “ Syeikh Muhammad bin Abdul
Wahab tidak membawa aliran baru dan tidak pula menyeru kepada perkara yang
pelik. Bahkan beliau menyeru kepada
mereka untuk kembali kepada agama Allah Taala, berpegang teguh dengan kitab
Allah Taala, sunnah rasul-Nya, berdalilkan dengan keduanya serta membebaskan
dari pegangan aqidah yang telah bercampur dengan kekotoran ”
Dari
aspek perkara cabang dalam Islam, mereka yang beraliran Wahabi ini berpegang
dengan mazhab Imam Ahmad bin Hanbal sebagaimana yang telah ana katakan sebelum
ini namun realitinya mereka tidak berpegang teguh terhadap aliran mazhab ini sepenuhnya. Mereka ini seolah-olah mewujudkan sebuah lagi
mazhab baharu kerana mereka akan meninggalkan beberapa perkara yang dipegang
oleh mazhab Hanbali andai tiga lagi Imam iaitu Imam Syafie, Imam Abu Hanifah,
dan Imam Malik bersepakat mengenai sesuatu perkara yang bercanggah dengan
pendapat Imam Ahmad bin Hanbal.
Menerusi
sudut sejarah, didapati bahawa gerakan dakwah Wahabi ini sebenarnya terbina dan
bermula atas dasar penyelewengan yang melampau dari konteks pegangan aqidah
masyarakat Arab pada waktu itu. Didasari
perkara tersebut, maka imam-imam serta pemimpin-pemimpin fahaman ini memutuskan
untuk menghapuskan segala penyelewengan yang berlaku. Pada masa yang sama, pelopor-pelopor gerakan
ini menolak bahawa mereka ini sebagai gerakan Wahabi dan mereka lebih senang
untuk digelar sebagai kumpulan al Muwahhidin, al Ikhwan, atau Salafi.
Apa
yang boleh disimpulkan melalui huraian di atas ialah perkataan Wahabi itu bagi pendapat ana
sebenarnya wujud daripada nama pengasas aliran pemikiran ini. Selain itu, ana
dapati bahawa Wahabi ini bukanlah satu aliran mazhab kerana ianya hanyalah
sebagai satu aliran pemikiran yang berlandaskan al Quran dan as Sunnah
semata-mata. Mereka ini juga seolah-olah mencampur aduk keempat-empat mazhab
utama dalam Islam kerana mereka akan memilih pendapat-pendapat ataupun
menggunakan dalil-dalil yang disepakati oleh ramai di antara keempat-empat imam
yang mengasaskan mazhab tersebut.
In sha Allah, selepas ini kita akan meneliti apakah permasalah yang berlaku kepada golongan Wahabi ini.
Wallahu A'lam.
In sha Allah, selepas ini kita akan meneliti apakah permasalah yang berlaku kepada golongan Wahabi ini.
Wallahu A'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan