بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم سموا
“Maka Kami jadikan mereka
contoh dan pengajaran bagi orang-orang yang datang kemudian.
Sebelum kita pergi jauh membincangkan tajuk ini, ana nak sentuh sedikit mengenai "salafi" kerana ada orang yang mengaitkan golongan salafi ini dengan golongan Wahabi.
Dari sudut etimologi, salafi disandarkan
kepada perkataan salaf. Perkataan salaf
ini menerusi kamus membawa maksud golongan yang terdahulu. Perkataan salaf ini juga selalu
digunakan di dalam al Quran sebagaimana firman Allah Taala dalam surah az
Zukhruf ayat 56 :
Firman Allah Taala dalam surah an Nisa
ayat 22 :
Maksudnya : “Dan janganlah kamu berkahwin
(dengan perempuan-perempuan) yang telah diperisterikan oleh bapa kamu kecuali
apa yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya perbuatan itu adalah
satu perkara yang keji, dan dibenci (oleh Allah), serta menjadi seburuk-buruk
jalan (yang dilalui dalam perkahwinan).
Kedua-dua
contoh ayat daripada al Quran yang ana bawakan di atas memberi maksud yang
sama berkenaan dengan perkataan salaf iaitu perkara yang lepas ataupun
perkara-perkara yang terdahulu sebelum kehidupan manusia pada hari ini.
Pengertian
salaf daripada sudut terminologi pula membawa kepada perkaitan dengan nama bagi
individu yang mazhab agamanya ditiru dan pendapat-pendapatnya diikuti. Kadangkala maksud salaf meliputi setiap
mujtahid. Daripada perkataan salaf ini,
muncullah perkataan salafi. Persoalannya
kini, adakah benar salaf bermaksud mereka yang terdahulu?
Dr
Muhammad Amarah menerangkan berkenaan kemunculan salafi ini yang mana beliau
mengatakan ianya muncul sewaktu zaman pemerintahan Khalifah Abbasiah. Ketika itu, aliran pemikiran yang tersebar
luas adalah aliran mazhab Hanbali yang diasaskan oleh Imam Ahmad bin
Hanbal. Dr Muhammad Amarah berpendapat
bahawa salafi adalah mazhab Ahmad bin Hanbal dan salafiah adalah mereka yang
mengikut mazhab Hanbali.
Syeikh
Muhammad al Ghazali pula mempunyai pandangan yang berbeza kerana menurut
beliau, salafi adalah aliran pemikiran dan perasaan yang berhubung kait dengan
kurun yang baik, kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada al Quran dan as
Sunnah serta mengumpulkan usaha-usaha umat bagi mengangkat kalimah Allah Taala
baik dari segi material ataupun spiritual tanpa membezakan warna kulit serta
keturunan.
Menurut
beliau lagi, pengikut salafi bukanlah kumpulan yang terdiri daripada mereka
yang menghuni kawasan khusus di negara Arab sahaja dan hidup dengan cara yang
khusus semata-mata. Syeikh Muhammad al
Ghazali juga telah menolak pandangan Dr Muhammad Amarah dengan mengatakan
bahawa sesiapa yang mengatakan atau memahami bahawa aliran fikrah Ahmad bin
Hanbal adalah salafi merupakan satu kenyataan yang salah. Salafi mengikut pendapat Syeikh Muhammad al
Ghazali merupakan akal yang bebas mengkaji dan aktif. Maksudnya di sini, beliau berpendapat bahawa
salafi merupakan satu aliran pemikiran dan perasaan yang menjadikan al Quran
dan hadis sebagai sumber rujukan.
Pendapat ini juga disokong oleh ramai cendikiawan Islam seperti Muhammad
Abduh dan Prof. Dr Ramadhan al Buthi.
Prof.
Dr Ramadhan al Buthi mengatakan bahawa bermazhab dengan salafi merupakan
perbuatan yang bid’ah kerana menurut beliau, salafus soleh mempunyai mazhab
khusus untuk mereka yang menerangkan peribadi mereka dan hakikat jemaah
mereka. Walaupun aliran mereka ini
dinamakan sebagai salafi, namun mereka banyak memberi ruang kepada akal
berbanding salafiah nususiah yang berasaskan teks.
Menerusi
pencarian maklumat di internet, ana dapati maksud salaf lebih didefinisikan
mengikut zaman tertentu. Sebagai contoh,
dalam satu laman web ada mengatakan bahawa perkataan salaf menurut kalangan
ulama aqidah membawa maksud sekitar sahabat, tabi’in, dan tabi’ tabi’in yang
hidup pada tiga abad pertama yang dimuliakan dari kalangan para imam yang telah
diakui keimanannya, kebaikannya, kefahamannya terhadap as Sunnah dan
keteguhannya dalam menjadikan as Sunnah sebagai pedoman hidupnya, menjauhi
bid’ah, dan dari orang-orang yang telah disepakati oleh umat tentang keimanan
mereka serta keagungan kedudukan mereka dalam agama.
Selain
daripada itu, melalui pembacaan di internet, ana juga mendapati banyak yang
berpendapat bahawa maksud salaf itu adalah sebagaimana yang dimaksudkan oleh perkataan
salaf itu sendiri iaitu golongan yang terdahulu. Mungkin akan timbul persoalan kenapa perlu
disentuh mengenai salaf dan salafi dalam tugasan ini ? Hal ini adalah kerana
golongan wahabi itu sendiri dikatakan sebagai golongan salafi. Perkara ini sebenarnya perlu diperjelaskan
secara mendalam untuk memahaminya, namun apa yang boleh diringkaskan disini
adalah ramai dalam kalangan cendikiawan Islam yang bersetuju bahawa golongan
salafi bukanlah golongan salafus soleh.
Siapa
pula yang dikatakan salafus soleh ini? Ada beberapa pendapat mengenai persoalan
ini.
- Pendapat pertama
Salafus soleh merupakan mereka yang berdamping
dengan Nabi Muhammad dan dikira mengikut individu itu sendiri. Contohnya para sahabat seperti Saiyidina Abu
Bakar, Saiyidina Umar, Saiyidina Uthman, dan Saiyidina Ali.
- Pendapat kedua
Salafus soleh merupakan mereka yang dikatakan
sebagai “bukan khalaf”, kerana berdasarkan bahasa, salaf adalah golongan sebelum
khalaf. Khalaf membawa maksud golongan ulama yang menghidupkan dan
meneruskan tradisi golongan salaf. Mereka
ini menolak bid'ah dan khurafat supaya kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Perkembangan zaman terutamanya dalam pemikiran dan kebudayaan asing telah mula
menyelinap masuk ke dalam pemikiran dan kebudayaan umat Islam. Maka kehadiran
golongan khalaf juga bertujuan untuk menangani permasalahan dalam mentafsirkan
sumber agama Islam daripada sebarang penyelewengan dan membersihkan aqidah Islam
daripada pemikiran falsafah, ketuhanan Yunani, Tasawuf Falsafi dan kebudayaan
lama Parsi daripada terus bertapak dalam masyarakat Islam.
- Pendapat ketiga
Pendapat ini lebih kepada umat manusia yang
hidup mengikut zaman. Namun, pada ulama
masih berselisih pendapat mengenainya.
Terdapat 3 pandangan para ulama mengenainya iaitu :
Pandangan pertama : Mereka
yang hidup sebelum 100 Hijrah
Pandangan kedua :
Mereka yang hidup sebelum 300 Hijrah
Pandangan ketiga : Mereka yang hidup sebelum 500 Hijrah
- Pendapat keempat
Mereka yang berpegang dengan al Quran dan as Sunnah
serta mendahulukan kedua-duanya berbanding yang lain dalam mengeluarkan dalil
dalam kehidupan seharian. Pendapat keempat ini adalah pendapat yang paling
disepakati (rajih).
Cukuplah sekadar pengenalan bagi anda mengenai salaf ataupun salafi ini. In sha Allah, selepas ini ana akanmembicarakan mengenai pengertian Wahabi pula.
Wallahu a'lam.
Cukuplah sekadar pengenalan bagi anda mengenai salaf ataupun salafi ini. In sha Allah, selepas ini ana akanmembicarakan mengenai pengertian Wahabi pula.
Wallahu a'lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan